Green Fleet Forum – ESG

25/01/2023

Forum branży flotowej, firm najbardziej zaangażowanych we wdrażanie napędów elektrycznych


Elektryfikacja flot kluczem do dekarbonizacji sektora transportu i czystszych miast

  • Jak firmy, które są motorem napędowym rozwoju rynku pojazdów zeroemisyjnych, powinny przeprowadzać procesy elektryfikacji flot i wdrażać innowacyjne rozwiązania redukujące ślad węglowy, w optymalny i efektywny kosztowo sposób?
  • Jak wykorzystać potencjał ESG, by stymulować rozwój zielonej transformacji w obszarze transportu i zarządzania flotą?

Wybrane zagadnienia

  • Potencjał elektryfikacji polskich flot
  • Zaplecze infrastrukturalne dla flot zeroemisyjnych
  • Zakup, leasing czy wynajem długoterminowy?
  • ESG – taksonomia w transporcie
  • Telematyka kluczem do maksymalizacji korzyści
  • TCO samochodów elektrycznych we flocie w dobie wzrostów cen energii
  • Last Mile Delivery
  • Jak przygotować kierowców w firmie na wymianę pojazdów?
  • Rola CFM w rozwoju polskiego parku samochodów elektrycznych
  • Sharing i mikromobilność dla firm

Efektywna elektryfikacja firmowych flot, optymalizacja całkowitego kosztu posiadania (TCO) samochodów elektrycznych, rozwój prywatnej sieci infrastruktury ładowania, alternatywne formy finansowania, etapy wdrażania EV w przedsiębiorstwie oraz wymiana najlepszych międzynarodowych praktyk to niektóre z tematów przewodnich Green Fleet Forum – ESG, dedykowanego bloku tematycznego w całości poświęconego rozwojowi elektromobilności przez firmy, który odbędzie się podczas Kongresu Nowej Mobilności 2023.

Elektromobilność rozwijają przede wszystkim firmy. Jak wynika z raportu PSPA „Polish EV Outlook” przedsiębiorcy odpowiadają za ponad 2/3 łącznej liczby rejestracji nowych, osobowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce. W przypadku zeroemisyjnych pojazdów dostawczych udział firm jest jeszcze wyższy – wynosi ponad 82%. Warto dodać, że powyższe liczby nie uwzględniają samochodów zarejestrowanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Dzięki coraz większemu zaangażowaniu firm w rozwój e-mobility, w 2022 r. w Polsce zarejestrowano (wliczając pojazdy pochodzące z eksportu) 13 912 osobowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) oraz 10 884 osobowych hybryd typu plug-in (PHEV). Liczba nowych rejestracji BEV zwiększyła się o 5060 szt. (+57% r/r), zaś hybryd plug-in o zaledwie 507 szt. (+5% r/r). Jeszcze wyższe wzrosty odnotowano w segmencie elektrycznych pojazdów użytkowych. W 2022 r. liczba rejestracji takich pojazdów wyniosła 1643 szt. (+131% r/r). Niemal wszystkie były wyposażone w napęd całkowicie elektryczny.

Do elektryfikacji firmowych flot coraz bardziej przekonuje szereg czynników natury ekonomicznej. Przede wszystkim, mimo rosnących cen energii, całkowity koszt posiadania (TCO) samochodów całkowicie elektrycznych może być zdecydowanie niższy niż TCO ich spalinowych odpowiedników. W 2023 r., w przypadku ładowania zeroemisyjnego pojazdu dostawczego (BEV) z prywatnej ładowarki w taryfie nocnej przejechanie 100 km kosztuje zaledwie ok. 12 zł. To pięciokrotnie mniej niż koszt przejechania takiego dystansu porównywalnym samochodem spalinowym (ok. 60 zł). Przy przebiegu 100 tys. km oznacza to oszczędności rzędu 47,5 tys. zł na samych tylko kosztach paliwa.

Do nabywania pojazdów elektrycznych zachęcają również zdecydowanie niższe wydatki na serwis oraz wyższy poziom niezawodności. Jednocześnie kierowcy korzystający z firmowych samochodów zeroemisyjnych mogą korzystać z licznych przywilejów takich jak prawo do jazdy po buspasach (pozwalające na znaczne skrócenie czasu realizacji dostaw), prawo do darmowego parkowania w płatnych strefach (w Warszawie w ciągu roku można zaoszczędzić z tego tytułu nawet 9,7 tys. zł), czy też prawo nieograniczonego wjazdu do stref czystego transportu (SCT ustanowił w listopadzie 2022 r. Kraków, a jego śladem planują podążyć m.in. Warszawa, Wrocław oraz miasta będące członkami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii).

Z perspektywy przedsiębiorców istotną zachętą są również atrakcyjne warunki odpisu z tytułu zużycia elektrycznego samochodu osobowego na gruncie podatku dochodowego (od maksymalnej kwoty 225 tys. zł, a nie – jak w przypadku pozostałych pojazdów – 150 tys. zł). Ponadto, przy zakupie BEV można skorzystać z dofinansowania w ramach prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska programu „Mój Elektryk”. Firmy mogą liczyć na szczególnie atrakcyjne warunki wsparcia. W przypadku nabycia elektrycznego samochodu osobowego (kategorii M1) wysokość dotacji wynosi 18 750 zł, a pod warunkiem zadeklarowania rocznego przebiegu pojazdu powyżej 15 tys. km – 27 000 zł. Jeżeli do firmowej floty ma dołączyć elektryczny samochód dostawczy (kategorii N1) maksymalna wysokość dopłaty wynosi do 50 000 zł (lub 20% kosztów kwalifikowanych), a gdy zadeklarujemy przebieg powyżej 20 tys. km rocznie – do 70 000 zł (lub 30% kosztów kwalifikowanych). Co ważne, z dofinansowania można skorzystać nie tylko przy zakupie pojazdu, ale również w ramach leasingu lub wynajmu długoterminowego. Oprócz czynników natury ekonomicznej, firmy są przekonywane do elektromobilności również przez czynniki natury rynkowej i użytkowej. Należy do nich coraz bardziej atrakcyjna oferta. Na polskim rynku dostępnych jest już ok. 100 modeli całkowicie elektrycznych. Uwzględniając wszystkie wersje nadwoziowe i napędowe BEV i PHEV ta liczba obejmuje aż 540 różnych wariantów.

– W 2023 r. na runku pojawią się kolejne pojazdy z napędem elektrycznym, wśród nich znajdą się również samochody dostawcze. Według zapowiedzi koncernów, w roku bieżącym zadebiutuje aż 26 nowych modeli BEV. Ich średni zasięg na jednym ładowaniu przekroczy 443 km – mówi Albert Kania, Senior New Mobility Manager z PSPA.

Pojazdy zeroemisyjne nie tylko dysponują coraz większymi zasięgami, ale stają się również coraz bardziej praktyczne pod względem maksymalnych moce ładowania. Z danych BNEF wynika, że średnia, maksymalna moc ładowania modeli BEV, które debiutowały na rynku w 2019 r. wynosiła 111 kW. W roku 2022 wzrosła do 195 kW, a w kolejnych miesiącach można spodziewać się dalszych wzrostów w tym zakresie. Nabywaniu samochodów elektrycznych sprzyja również realizacja celów i strategii korporacyjnych. Realizacja zadań za pomocą pojazdów zeroemisyjnych obniża ślad węglowy prowadzonej działalności gospodarczej i pozytywnie wpływa na wizerunek przedsiębiorstwa, jako innowacyjnego podmiotu dbającego o klimat i środowisko.

Elektryfikacja floty może przynieść wymierne korzyści, stanowi jednak złożony, wieloetapowy proces, wymagający od przedsiębiorstw i kadr zarządczych odpowiedniego planowania oraz zachowania zrównoważonego podejścia pomiędzy aspektami natury ekonomicznej, technicznej oraz kadrowej. Eksploatacja pojazdów elektrycznych co do zasady nie różni się znacząco od użytkowania samochodów spalinowych. Istnieją jednak nieliczne, ale istotne czynniki różnicujące użytkowanie obu rodzajów pojazdów, które warto mieć na uwadze przed rozpoczęciem wdrażania EV do floty. Dokładne zaplanowanie procesu elektryfikacji firmowego parku samochodowego pozwala na podniesienie wydajności procesów logistycznych i transportowych realizowanych za pomocą pojazdów elektrycznych.

Green Fleet Forum na KNM 2023

Szansom, wyzwaniom i dobrym praktykom związanym z rozwojem floty samochodów elektrycznych w firmie zostanie w całości poświęcony dedykowany blok Green Fleet Forum – ESG, zorganizowany podczas Kongresu Nowej Mobilności 2023. W wydarzeniu wezmą udział interesariusze kluczowe role w procesie wprowadzania i eksploatacji pojazdów zeroemisyjnych w firmie – przedstawiciele branży TSL, koncernów motoryzacyjnych, sektora Car Fleet Managment, operatorów i dostawców prywatnej infrastruktury ładowania, jak również firm ubezpieczeniowych.

Uczestnicy Green Fleet Forum – ESG będą dyskutować na tematy dotyczące wyzwań i potencjału elektryfikacji firmowych flot w Polsce i regionie CEE. Polscy i zagraniczni eksperci szczegółowo omówią kwestie związane z optymalizacją całkowitego kosztu posiadania (TCO) firmowych samochodów elektrycznych w dobie rosnących cen energii, a ponadto przedstawią kolejne etapy wdrażania EV do floty, w tym efektywne planowanie infrastruktury ładowania oraz przygotowanie pracowników do użytkowania pojazdów zeroemisyjnych. Przedmiotem Green Fleet Forum będą również trendy pozwalające zmaksymalizować korzyści wynikające z użytkowania EV, takie jak ESG czy telematyka. Wiele miejsca na KNM 2023 zostanie poświęcone branży CFM i jej roli w procesie elektryfikacji flot w Polsce, a także formom finansowania takim jak leasing oraz wynajem długoterminowy, które cieszą się coraz większą popularnością wśród przedsiębiorców nabywających samochody elektryczne. W programie Green Fleet Forum nie zabraknie również prezentacji najnowszych rozwiązań w takich obszarach jak transport ostatniej mili, czy też sharing i mikromobilność dla firm.

Kongres Nowej Mobilności 2023 odbędzie się w dniach od 26 do 28 września 2023 r. w przestrzeni EXPO Łódź.

Zobacz również