W Polsce zarejestrowany jest co 5. pojazd o DMC powyżej 3,5 tony w Unii Europejskiej (UE), obsługujący niemal jedną trzecią przewozów towarowych Unii Europejskiej. To stawia nasz kraj w pozycji objęcia aktywnej roli w elektryfikacji tego sektora i rozbudowie obsługującej go infrastruktury ładowania.
Zgodnie z rozporządzeniem AFIR, w Europie do 2025 roku znacząco ma zostać rozbudowana sieć ładowania pojazdów ciężkich. Na sieci bazowej TEN-T stacje ładowania mają znajdować się co ok. 60 km, a minimalna moc wyjściowa ma wynosić 1400 kW. Pięć lat później poziom ten ma zostać zwiększony do 3500 kW. Dla sieci kompleksowej TEN-T stacja ładowania ma być postawiona maksymalnie co 100 km, a wymienione wyżej moce osiągnięte odpowiednio w 2030 i 2035 roku.
Stanowi to wyzwanie, biorąc pod uwagę spowolnione tempo rozwoju elektromobilności w rejonie Środkowo-Wschodniej Europy (CEE), w stosunku do Europy Zachodniej. Z tego względu plany oraz założenia przy rozbudowie sieci ładowania powinny być ustalane w oparciu o obecny stan infrastruktury ładowania w regionie CEE. Należy przypomnieć, że obecnie na ładowarki samochodów elektrycznych znajdują się głównie w Holandii, Francji i Niemczech.