Program KNM

12-14/09/2022

Poniedziałek
12/09/2022
Wtorek
13/09/2022
Środa
14/09/2022

CEE Green Transport Initiative – problemy i rozwiazania SCT

Debata
Data:
Godzina:
Sala:
Język:
13/09/2022
15.00 – 16.00
PSPA
Polski, Angielski – tłumaczenie symultaniczne

Przyspieszenie rozwoju zeroemisyjnego transportu drogowego w Europie Środkowo-Wschodniej to główny cel inicjatywy na rzecz Zielonego Transportu w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE Green Transport Initiative), powołanej przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Słowackie Stowarzyszenie Pojazdów Elektrycznych (SEVA).

Europa Środkowa i Wschodnia mogą odegrać wiodącą rolę w procesie transformacji energetycznej i rozwoju elektromobilności, a Green Transport Initiative jest doskonałą okazją, żeby z tych szans skorzystać. Kraje z regionu CEE mają w tym względzie wiele do nadrobienia. Niższe PKB, import samochodów z drugiej ręki i opóźnione reformy sektora transportowego, a także brak stref zeroemisyjnych w metropoliach stanowią niektóre z wyzwań w dążeniu do bezemisyjnego transportu.

Inicjatywa CEE GTI kreuje jasne i czytelne cele – ekologiczny i zielony transport. Polska jako największy region tej części Europy posiada duży potencjał, np. w produkcji baterii, ich komponentów i recyklingu. Polska jest także kluczowym graczem, jeśli chodzi o produkcję i rejestrację elektrycznych autobusów miejskich. Ponadto w ramach porozumienia, PSPA oraz SEVA, wspólnie pracują nad kształtowaniem podstaw prawnych dla pomyślnego ustanowienia ekologicznego transportu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w tym tworzenia stref czystego transportu.

CEE GTI skupia się na realizacji wyznaczonych celów poprzez wypracowywanie dokumentów, raportów, analiz, stanowisk oraz orzeczeń. Narzędzia te pomogą wpłynąć na proces legislacyjny i ogólną perspektywę planowania na poziomie UE. W następstwie tych prac zostanie także wypracowany potencjał i wiedza CEE GTI w tym regionie, w tym w kluczowym obszarze, jakim jest infrastruktura ładowania.

Tematem sesji będą strefy czystego transportu, które stanowią jeden z ważniejszych aspektów wpływających na jakość powietrza w miastach. Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych od 22 sierpnia 2018 roku istnieje możliwość wyznaczenia w miastach powyżej 100 000 mieszkańców. Do dziś nie funkcjonuje jednak ani jedna taka strefa w Polsce. Głównie dlatego, że obowiązujące regulacje prawne w tym zakresie nie pozwalają na skuteczne ich wyznaczenie. Jak tworzenie stref wychodzi innym państwom regionu CEE?

Kluczowe zagadnienia

  • Podsumowanie dotychczasowych działań CEE GTI
  • Opiniowanie regulacji prawnych dla pomyślnego ustanowienia ekologicznego transportu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w tym SCT
  • Wypracowanie wspólnego stanowiska na rzecz rozwoju infrastruktury ładowania w regionie CEE