Program KNM

12-14/09/2022

Poniedziałek
12/09/2022
Wtorek
13/09/2022
Środa
14/09/2022

Druga szansa: rynek używanych samochodów elektrycznych i dlaczego warto się nim zainteresować

Debata EV Klub Polska
Data:
Godzina:
Sala:
Język:
14/09/2022
10.15 – 11.15
1
Polski

Używane pojazdy elektryczne mogą stanowić klucz do przyspieszenia procesu dekarbonizacji sektora transportu.  By tak się stało niezbędny jest system dopłat, obejmujący także używane BEV.

Polska dysponuje jednym z największych i najstarszych parków pojazdów w Unii Europejskiej. Po polskich drogach jeździ obecnie ok. 18,6 mln samochodów osobowych i dostawczych, co stawia nas pod tym względem na 5. miejscu w Europie. Tylko od 2015 r. ta flota powiększyła się o 22%. Jednocześnie są to w większości stare pojazdy – ich średnia wieku wynosi ponad 15,5 lat, co jest wynikiem wyższym o 4 lata od średniej odnotowywanej w Unii Europejskiej (11,5). Za 2/3 rejestracji w naszym kraju odpowiadają pojazdy używane, a rynek wtórny ma i jeszcze przez długi czas będzie mieć decydujący wpływ na emisyjność polskiego transportu. Wiele samochodów zarejestrowanych w Polsce pochodzi z importu – w ciągu ostatnich 20 lat Polacy sprowadzili niemal 16 mln pojazdów, których średni wiek wynosił 11,9 lat.

Liczny i wiekowy park pojazdów negatywnie oddziałuje na klimat i środowisko. Wg danych Europejskiej Agencji Środowiska (EEA), wzrost emisji z sektora transportu w Polsce w latach 1990-2017 wyniósł 206%. Średnia unijna była wielokrotnie mniejsza – 28%. Stare pojazdy spalinowe, zwłaszcza wyposażone w silniki Diesla wytwarzają również znaczne ilości zanieczyszczeń (w szczególności cząstek pyłu zawieszonego) przyczyniając się do powstawania m.in. smogu i chorób płuc. Poważnym problemem jest również hałas z transportu – na 92% polskich dróg jego poziom emisji przekracza 60 dB w dzień, a na 85% tras 55 dB w nocy.

Nasz kraj dysponuje jednym z największych i najstarszych parków pojazdów w Unii Europejskiej. W ciągu ostatnich 20 lat Polacy sprowadzili niemal 16 mln pojazdów, których średni wiek wynosił 11,9 lat. Co istotne, udział najstarszych, liczących ponad 10 lat samochodów importowanych do Polski wzrasta. W 2012 r. wynosił 46,3%, w 2015 r. 55,6%, zaś w roku 2021 – już 58,6%. To oznacza, że ponad połowa samochodów, które trafiają do Polski z zagranicy została zarejestrowana po raz pierwszy przed rokiem 2012.

Aby zmienić tę nie ekologiczną strukturę polskiego parku samochodowego na rzecz bezemisyjnej elektromobilności, niezbędne są dotacje do używanych samochodów BEV – wynika z raportu EV Klub Polska, opracowanego we współpracy z PSPA i OTOMOTO. Inne kraje już dawno wprowadziły programy wsparcia rynku wtórnego, zatrzymując u siebie używane pojazdy zeroemisyjne, np. wymieniane przez pierwszych właścicieli lub poleasingowe, wypychając z rynku auta spalinowe. W Polsce, w której siła nabywcza, a także średnie wynagrodzenie netto jest znacząco niższe niż unijne (wg danych Eurostat w 2019 r. – 10,3 tys. EUR w Polsce vs 25,3 tys. EUR w Unii), nie wprowadzono podobnego programu.

Kluczowe zagadnienia

  • Potencjał wprowadzenia dotacji do elektrycznych pojazdów używanych
  • Niepotrzebne obawy przed zakupem używanych pojazdów EV
  • Zasadność wprowadzania dopłat do używanych pojazdów EV
  • Właściwy model programu dofinansowania używanych EV
  • Główne aspekty, o których trzeba pamiętać przy zakupie używanego pojazdu EV
  • Intensyfikacja elektryfikacji w Polsce
  • Preferencje klientów – przejście na elektromobilność