Jak wynika z raportu Boston Consulting Group oraz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, o 6 tysięcy może zwiększyć się liczba miejsc pracy w Polsce w związku z transformacją branży motoryzacyjnej do 2030 r. By to osiągnąć konieczne jest wdrożenie odpowiednich środków stymulujących rozwój rynku elektromobilności.
Sześć głównych trendów wpływających na zatrudnienie w polskiej branży motoryzacyjnej i sektorach pokrewnych to: zmniejszenie wolumenu produkcji pojazdów, rozwój technologiczny, zmiany udziału rynkowego poszczególnych segmentów samochodów, wzrost wydajności produkcji i migracja miejsc pracy. Jak wynika z analiz ekspertów PSPA, skala produkcji na rynku motoryzacyjnym nie wróci do poziomu sprzed pandemii COVID-19 co najmniej do 2030 r. W kolejnych latach należy spodziewać się również wzrostu wartości software instalowanego w pojazdach – o ok. 11% rocznie. To zwiększy zapotrzebowanie branży na programistów. Na skutek rosnącego popytu na modele klasy premium wzrost obejmie również ilość materiałów wykorzystywanych do produkcji samochodów. Kluczowym czynnikiem będzie coraz większe zainteresowanie klientów pojazdami z napędem elektrycznym. Ich rynkowy udział w ciągu najbliższej dekady wzrośnie do ok. 20%
Jest to szansa dla Polski oraz całego sektora Europy Środkowo-Wschodniej, która jest na etapie określenia wartości i miejsca w elektromobilnym łańcuchu. W tym momencie nie ma już szans na dogonienie Azji czy Stanów Zjednoczonych pod względem produkcyjnym. Mimo posiadania w kraju największej w Europie fabryki baterii do pojazdów elektrycznych, konieczne jest określenie innych obszarów, w których są największe szanse na podbicie światowego rynku. Wydaje się, że mogą do nich należeć sektor recyklingu, elektroniki oraz software’u. Są to obszary, w które nadal są w fazie rozwoju. Wyszkolenie odpowiedniej kadry oraz zapewnienie zaplecza oraz zbudowanie odpowiedniej infrastruktury przyczyni się do rozwoju regionu CEE oraz stworzy nowe miejsca pracy.