Miasta powinny definiować strefę czystego transportu i jej politykę zgodnie z lokalnymi uwarunkowaniami. Dobrym wzorcem są niektóre strefy w Europie Zachodniej, a także założenia do stref zaproponowane przez samorządowców oraz ekspertów PSPA.
Strefy czystego transportu stanowią jeden z ważniejszych aspektów wpływających na jakość powietrza w miastach. Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, mogą one powstawać w każdej gminie niezależnie od liczby mieszkańców.
W październiku 2021 r. Unia Metropolii Polskich wspólnie z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych oraz z samorządami podpisała deklarację na rzecz rozwoju Stref Czystego Transportu. Wskazano również kluczowe postulaty określające kierunki zmian przepisów, które umożliwiały społecznie akceptowalne i efektywne tworzenie Stref w polskich miastach.
Na przygotowanym warsztacie modelowania stref czystego transportu, poruszone zostaną zagadnienia stanowiące największy problem. Obecne regulacje dają dowolność w sprawie kształtu, obostrzeń oraz wielkości stref. Może to doprowadzić do sytuacji, w której każde miasto będzie miało osobne wytyczne, co w efekcie jeszcze bardziej skomplikuje mobilność obywateli. Dlatego istotnym jest wypracowanie wspólnych ujednoliconych wytycznych, do których odnosić będą się miasta, w których powstanie SCT.
Pierwsze kroki w stronę ujednolicenia wytycznych podjęło PSPA, które stworzyło koalicję na rzecz Stref oraz w powołała do życia Komitet Samorządowy PSPA, w którego ramach są omawiane i opracowywane kluczowe kwestie związane z wdrażaniem ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, a tym samym również Stref Czystego Transportu.