Rządowy program wsparcia zeroemisyjnego transportu „Mój elektryk” ma już rok. Czas na pierwsze podsumowania.
Pierwszy nabór wniosków w ramach programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „Mój elektryk” został uruchomiony 12 lipca 2021 r. Początkowo o dofinansowanie mogli się ubiegać tylko klienci indywidualni nieprowadzący działalności gospodarczej. Od 8 września 2021 r. wsparciem objęci zostali również przedsiębiorców, samorządy oraz inne podmioty instytucjonalne. W kolejnym etapie – banki, które za pośrednictwem firm leasingowych rozpoczęły dystrybucję dopłat do leasingu, w tym najmu długookresowego.
Jak wynika z danych udostępnionych przez NFOŚiGW, odbiorcy indywidualni odpowiadają za 2670 wniosków na łączną kwotę 56 002 500 zł (w tym posiadacze Karty Dużej Rodziny – 720 wniosków na kwotę 19 440 000 zł). NFOŚiGW przyjął do tej pory 1296 wniosków na łączną kwotę 28 070 250 zł (w tym 457 od posiadaczy Karty Dużej Rodziny na kwotę 12 339 000 zł). W przypadku beneficjentów instytucjonalnych, w tym przedsiębiorców, którzy dokonali zakupu samochodów elektrycznych, NFOŚiGW przyjął 677 wniosków, które opiewają na kwotę 20 211 639,18 zł. Zainteresowani wnioskowali o wsparcie zakupu 674 samochodów osobowych kategorii M1 (17 274 000 zł), 56 zeroemisyjnych „dostawczaków” kategorii N1 o DMC do 3,5 tony (2 697 453,69 zł) oraz 65 pojazdów kategorii L (240 185,49 zł), czyli skuterów, quadów i trójkołowców.
Firmy leasingowe otrzymały od Banku Ochrony Środowiska (BOŚ) dofinansowanie dla 1252 wnioskodawców na 1954 pojazdy na łączną kwotę dofinansowania 59 897 293,05 zł – stan na koniec czerwca br. W tym samochody kategorii M1 stanowiły 1631 sztuk (43 804 230,09 zł), N1 – 299 sztuk (15 996 815,58 zł), a pojazdy kategorii L odpowiadają za 23 sztuk (92 187,38 zł). W ramach leasingu są procedowane wypłaty dla 178 wnioskodawców na kolejne 221 pojazdów na łączna kwotę dofinansowania 6 186 991,98 zł.