Polska na mapie elektromobilności wyróżnia się m.in. w sektorze autobusów elektrycznych, które – jak się okazuje – stanowią jeden z najbardziej pożądanych towarów eksportowych.
Na koniec 2021 r. po polskich miastach jeździło 615 autobusów elektrycznych, wynika z danych Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej (IGKM). Stanowi to ok. 5% całego krajowego parku autobusów miejskich. Największą flotą – składającą się ze 160 zeroemisyjnych autobusów, czyli 11% całej floty – dysponowało MZA Warszawa. Równie duży odsetek elektrycznych autobusów znajdował się w MPK Kraków (79 szt., 13,7% floty), MPK Poznań (59 szt., 18,3%), PKM Jaworzno (44 szt., 62,9% – najwyższy procentowy udział w Polsce wśród przedsiębiorstw posiadających co najmniej 3 e-busy) oraz MZK Zielona Góra (43 szt., 48,3%). Aż 54,1% wszystkich zarejestrowanych pojazdów w Polsce (333 szt.) wchodziło w skład flot kursujących w niektórych miastach powyżej 300 tys. mieszkańców (Warszawa, Kraków, Poznań, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin).
Jak wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), do połowy tego roku 64 polskie przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej będą dysponować autobusami elektrycznymi w swoich flotach. W ciągu kolejnych miesięcy łączna liczba e-busów w Polsce wyniesie prawie 850 sztuk. Ponadto w Polsce funkcjonuje szereg fabryk wytwarzających zarówno autobusy zeroemisyjne w tym elektryczne, jak i kluczowe podzespoły do nich, takie jak litowo-jonowe akumulatory trakcyjne, stacje ładowania czy układy napędowe. Polscy producenci rok w rok zajmują czołowe pozycje w rankingach liderów europejskiego sektora zeroemisyjnego transportu publicznego. Potwierdza to import tych pojazdów. W 2017 r. Polska zajmowała 3 miejsce spośród wszystkich państw członkowskich, w latach 2018-2020 miejsce 1, zaś w roku 2021 – miejsce 2. Rekordowym rokiem dla polskich producentów był 2019, kiedy liczba wyeksportowanych e-busów osiągnęła poziom 677 szt. Od 2017 r. Polska zajmuje miejsce lidera w Unii Europejskiej pod względem liczby wyprodukowanych i wyeksportowanych autobusów elektrycznych. W latach 2017-2021 r. z Polski na inne rynki trafiło łącznie 1 937 sztuk. Stanowiło to 31,2% wszystkich e-busów łącznie wyeksportowanych z Unii Europejskiej (6192).
PSPA w najnowszym raporcie merytorycznym, opracowanym na zlecenie The World Bank Group, prezentuje pełne dane na temat obecnego potencjału polskiego eksportu w segmencie e-busów oraz perspektyw dalszego rozwoju w tym zakresie.