Rola wodoru w Polsce zwiększa się. Jego główne zastosowanie, jak na razie, dostrzega się w energetyce, mimo że rozwijane są również projekty wdrożeniowe wykorzystujące wodór jako paliwo transportowe. Podczas Kongresu Nowej Mobilności przedstawione zostaną założenia, cele, potencjał oraz obecne możliwości zastosowania tego pierwiastka w różnych sektorach gospodarki w tym energetyki i transportu.
Światową siłą napędową technologii wodorowej są kraje dalekiego wschodu. Liderem w tym sektorze jest Korea. W Europie głównie wykorzystywany jest w energetyce oraz prowadzone są projekty wdrożeniowe w sektorze transportu, gdzie kreowane są plany oraz wstępna realizacja założeń zakupowych wodorowej floty pojazdów. Od kilku lat realizowanych jest szereg projektów pilotażowych oraz prac studyjnych nad rozwojem technologii wodorowej w transporcie również w naszym kraju.
Rozpoczęły się testy pierwszego polskiego autobusu wyposażonego w ogniwa paliwowe. Zakończono też pierwszą dostawę tego typu pojazdu na terenie kraju. Ponadto powstała pierwsza mobilna stacja tankowania tego nośnika energii, wybudowana przez rodzimy koncern paliwowy. Z kolei w przyszłym roku zakładana jest rozbudowa infrastruktury o stacjonarną stację tankowania tego paliwa. Docelowo produkcja wodoru ma opierać się na zeroemisyjnych źródłach, przy których wykorzystaniu powstawać będzie tak zwany zielony wodór. Jeden z polskich koncernów korzysta także na co dzień z wodorowej floty.