Program KNM

12-14/09/2022

Poniedziałek
12/09/2022
Wtorek
13/09/2022
Środa
14/09/2022

Zielone baterie – recykling i ponowne użycie

Sesja merytoryczna
Data:
Godzina:
Sala:
Język:
13/09/2022
13.30 – 14.30
Nowej Mobilności
Polski

Recykling baterii to rozwijający się sektor, w którym realizowane są programy i badania pilotażowe. Prace przyczyniają się do powstania obiegu zamkniętego i redukcji emisji dwutlenku węgla, co stanowi cel ekologiczny.

Akumulatory samochodów elektrycznych są projektowane i produkowane tak, by można było je użytkować przez dziesiątki lat. Pierwiastki, takie jak kobalt, nikiel i miedź, będące jedną ze składowych akumulatorów mogą być odzyskiwane w niemal 100%. Recyklingowi poddawane są także pozostałe elementy. W kilkuset kilogramowej baterii trakcyjnej aż 1/3 jej wagi przypada ma obudowę, która wykonana jest z aluminium, która także podlega procesowi ponownej obróbki. Ok. 20% masy baterii stanowi grafit (anoda baterii). Na katodę składa się kobalt, nikiel czy mangan, które ważą kilkadziesiąt kilogramów. Do tego dochodzi jeszcze kilka kilogramów litu, miedzi, stali plastiku. Ok. 10% akumulatora stanowi elektrolit.

Szacuje się, że czas eksploatacji baterii litowo-jonowej to 10-12 lat. Zgodnie z regulacjami 100% baterii litowo-jonowych – zarówno samochodowych, jak przemysłowych – musi być poddane recyklingowi. Przybywać będzie zatem firm i zakładów, które będą przerabiać zużyte akumulatory, tym bardziej że ceny metali, z których są zbudowane, zwłaszcza metali ziem rzadkich, rosną w tempie dwucyfrowym.

Z badań niemieckiego think tanku Agora wynika, że do 2030 r. 10% surowców potrzebnych do produkcji samochodów elektrycznych będzie pochodzić z recyklingu, a w 2050 r. ich udział może wzrosnąć do 40%. Odzysk surowców wtórnych będzie się także rozwijał w Polsce, tworząc nową branżę, która została ujęta w Polityce Przemysłowej Polski. Instalacje pilotażowe funkcjonują już w Europie Zachodniej oraz Skandynawii. Czas by zaczęły powstawać w kraju, który jest największym europejskim producentem ogniw litowo-jonowych dla branży automotive. Rozwój technologii recyklingu sprawi, że wysokonapięciowe ogniwa wpiszą się w ekologiczny trend tworzenia zamkniętego obiegu produkcji, eksploatacji i utylizacji.

Kluczowe zagadnienia

  • Gospodarka o obiegu zamkniętym – środowisko prawne (rozporządzenie bateryjne)
  • Przykłady ponownego użycia baterii
  • Zastosowanie baterii z transportu publicznego w aplikacjach stacjonarnych – mit czy realne możliwości?
  • Jakie są możliwe zastosowania (drugie życie) baterii z pojazdów osobowych
  • Recykling – jakie parametry decydują o tym, że bateria nie może zostać zastosowana w „drugim życiu”
  • Recykling – co rzeczywiście można poddać recyklingowi?
  • Czy istnieją technologie umożliwiające wyprodukowanie w pełni sprawnego systemu bateryjnego np. Do samochodu osobowego z materiałów w 100% pochodzących z recyklingu?