Studenckie Warsztaty Architektoniczne
„Przystanek: Integracja"
23–25 września 2025
Międzynarodowe Centrum Kongresowe (MCK)
Plac Sławika i Antalla 1, 40-163 Katowice / Sala balowa A

Organizatorzy
Partnerzy
O warsztatach
„Przystanek: Integracja” to intensywne, trzydniowe warsztaty
architektoniczne realizowane w ramach Kongresu Nowej Mobilności
2025. Ich celem jest wypracowanie wizji nowoczesnych
i funkcjonalnych przestrzeni przesiadkowych w wybranych
lokalizacjach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM).
Uczestnicy warsztatów – studenci kierunków architektonicznych
i projektowych z czterech ośrodków akademickich – będą pracować
w interdyscyplinarnych zespołach pod opieką doświadczonych tutorów
i ekspertów. Ich zadaniem będzie stworzenie koncepcji rozwiązań
integrujących różne środki transportu, uwzględniających lokalny
kontekst, potrzeby mieszkańców i wyzwania urbanistyczne. Program
warsztatów będzie powiązany z programem Kongresu Nowej Mobilności,
dzięki czemu studenci-uczestnicy będą mogli brać udział w wydarzeniach
zorganizowanych w ramach Kongresu, w tym wykładów i paneli
dyskusyjnych.
Uczestnicy i zespoły
W warsztatach wezmą udział cztery zespoły studenckie reprezentujące:
- Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej
- Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej
- Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Ruszył otwarty nabór na dodatkowe 15 miejsc dla
studentów z innych uczelni projektowych w Polsce
Warsztaty kierowane są do studentów kierunków projektowych i
związanych z tematyką miejską, takich jak: Architektura, Gospodarka
Przestrzenna, Projektowanie Usług, Projektowanie Form Użytkowych,
Projektowanie UX, Socjologia
Rekrutacja
10/08/2025
Start rekrutacji
30/08/2025
Zamknięcie rekrutacji
1/09/2025
Ogłoszenie listy zakwalifikowanych uczestników
Uczestnicy będą musieli potwierdzić obecność na tydzień przed
warsztatami – potwierdzenie będzie poprzedzone mailingiem
Lokalizacje projektowe
Warsztaty „Przystanek: Integracja” skupią się na rzeczywistych lokalizacjach
w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Wybrane miejsca stanowią
szczególne wyzwania projektowe z uwagi na złożoność funkcji, potrzeb
i kontekstu urbanistycznego.
Zadaniem studentów będzie opracowanie koncepcji przyjaznej przestrzeni przesiadania się między różnymi środkami transportu:
- pociągu,
- tramwaju,
- autobusu,
- roweru miejskiego.

Tutorzy i eksperci
Studenci pracować będą pod okiem
tutorów – naukowców reprezentujących
różne specjalności projektowania
architektonicznego i urbanistycznego.
Studenci będą mieli również okazję współpracować
z ekspertami z zakresu zrównoważonej mobilności
reprezentującymi Urząd Metropolitalny GZM.

Karolina Tulkowska-Słyk
Architekt, dr habilitowany, profesor uczelni na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Specjalizuje się w projektowaniu i badaniach architektury oraz urbanistyki środowiska zamieszkania. Autorka i współautorka licznych realizacji budynków wielorodzinnych, projektów urbanistycznych oraz publikacji naukowych – w tym książki „Nowoczesne mieszkanie”.
Interesuje się nowoczesnym miastem, jego cyfrowym wymiarem, technologiami wspierającymi zrównoważony rozwój oraz tym, jak projektowanie może odpowiadać na zmieniające się potrzeby społeczności. Wierzy, że warsztaty to skuteczny i otwarty sposób na twórcze poszukiwanie rozwiązań dla miasta przyszłości.

Ewelina Gawell
Architekt i badaczka związana z Wydziałem Architektury Politechniki Warszawskiej oraz CEO autorskiej pracowni MEGArchitektura. Specjalizuje się w architekturze racjonalnej – nastawionej na rozwiązania prośrodowiskowe: logiczne strukturalnie, ekologiczne i piękne. Kieruje zespołem badawczym zajmującym się optymalnym projektowanie architektury, wykorzystując w tym celu techniki cyfrowej symulacji oraz modelowania parametrycznego. Współautorka projektu Sunglider – innowacyjnego systemu komunikacji miejskiej dla zrównoważonych miast średniej wielkości.

Jakub Heciak
Partner w BBGK Architekci i nauczyciel akademicki na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Jego główne zainteresowania zawodowe to efektywne energetycznie budownictwo mieszkaniowe oraz odporna urbanistyka uwzględniająca krajobraz i wodę opadową. Jest laureatem licznych konkursów, sędzią SARP oraz współzałożycielem międzynarodowego forum ds. dostępnego mieszkalnictwa przy ETH w Zurychu.

Wojciech Lesiak
Badacz, architekt i urbanista – doktorant na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Zajmuje się projektowaniem partycypacyjnym, konsultacjami społecznymi, badaniem potrzeb użytkowników przestrzeni publicznych i edukacją architektoniczną.
W Katowicach prowadzi pracownię projektów miejsca.

Małgorzata Kostrzewska
Profesor uczelni w Katedrze Urbanistyki i Planowania Regionalnego na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej oraz metodyczka w Centrum Nowoczesnej Edukacji PG. Jej obszary naukowo-dydaktyczne to przede wszystkim historia urbanistyki, projektowanie urbanistyczne, projektowanie przestrzeni publicznych sprzyjających aktywności fizycznej, aktywna i zrównoważona mobilność miejska. Opiekuje się studenckim kołem naukowym „Hulaj Urban Squad”, promującym aktywną i zrównoważoną mobilność miejską oraz prowadzącym badania nad miastem dostępnym i przyjaznym ludziom, a nie samochodom.

Roman Ruczyński
Architekt IARP, nauczyciel akademicki na Wydziale Architektury PG zajmujący się historią, teorią i projektowaniem urbanistycznym. Twórca (doktorat) i propagator koncepcji rdzenia kompozycyjno – funkcjonalnego jako systemu wiodących przestrzeni publicznych założeń urbanistycznych.

Magdalena Wojnowska-Heciak
Architektka krajobrazu, adiunkt w Katedrze Architektury Krajobrazu SGGW. Specjalistka w projektowaniu inkluzywnych przestrzeni publicznych, zintegrowanych z miejską przyrodą i jej naturalnymi procesami. Prowadzi badania m.in. nad dostępnością przestrzeni publicznych z perspektywy architekta krajobrazu, uwzględniając percepcję osób z trudnościami w poruszaniu się oraz to, jak roślinność może stymulować aktywność ludzi w mieście. Współautorka innowacyjnego projektu nawierzchni komunikacyjnych, które umożliwiają infiltrację wody opadowej, wspierając jednocześnie rozwój miejskiej zieleni, zwłaszcza drzew przyulicznych.

Elżbieta Marczak
Adiunkt w Katedrze Architektury Miejskiej i Przestrzeni Nadwodnej na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej, z zamiłowania edukator architektoniczny – współorganizatorka i kierownik projektu Edukator Architektoniczny, w ramach którego prowadzi zajęcia warsztatowe dla dzieci i młodzieży oparte na wiedzy z zakresu kształtowania przestrzeni. Opiekun studenckiego koła naukowego Edukator Architektoniczny. Współpracuje z organizacjami, szkołami oraz instytucjami kultury w zakresie programów i warsztatów architektonicznych dla dzieci i młodzieży.