Konkurs studencki
HUB it! – HUBnij to!

Organizator
Partner merytoryczny
Patroni medialni
Wprowadzenie
Miasta dominują w obrazie współczesnego zagospodarowania Europy. Tu przemieszczają się mieszkańcy, dążąc ku wydajnym usługom, miejscom pracy, wysokiej jakości przestrzeniom publicznym. Rośnie intensywność zabudowy, udział zaawansowanej infrastruktury, tempo migracji ludzi i towarów, a także, niestety – zanieczyszczenie powietrza, lokalna temperatura, powierzchnia uszczelniona dla wody i masa odpadów komunalnych.
Te i inne skutki centralizacji pogarszają jakość życia w mieście i przyczyniają się do powiększenia kryzysu klimatycznego. Podążając za potrzebą przeciwdziałania tym trendom, podejmowane są aktywności związane z kształtowaniem przestrzeni przyjaznych ludziom – zintegrowanych z naturą, której częścią jest sam człowiek. Jednym z kluczowych elementów w dyskusji na temat poprawy tej sytuacji jest struktura miasta – zdefiniowanie obszarów aktywności oraz sposobu przemieszczania się ludzi. Czy jesteśmy skazani na koncentrację? Czy wszyscy zamieszkamy w miastach i czy środowisko zurbanizowane przejmie funkcje produkcyjne, również te związane z wytwarzaniem żywności?
Odpowiedzią na te pytania są rozwiązania uzależnione od kontekstu miejskiego. Z jednej strony mieszkanie na terenach podmiejskich jest pod wieloma względami lepsze. Dzięki niższym cenom gruntu standard przestrzeni potencjalnie rośnie, a parametry ekologiczne ulegają poprawie. Łatwiej regenerować siły i łatwiej utrzymać dystans w sytuacji zagrożenia takiego jak pandemia. Praca zdalna dzięki wykorzystaniu nowych narzędzi staje się realną alternatywą fizycznego przebywania w biurze. Takie rozwiązanie wymaga jednak wydajnego systemu komunikacyjnego, który zapewni relatywnie krótki czas przemieszczania z miasta do domu w miejscowości satelitarnej.
Z drugiej strony strefy znajdujące się w obrębie istniejących aglomeracji są atrakcyjne lokalizacyjnie i zazwyczaj powiązane z istniejącym system komunikacyjnym. Nie mogą jednak być skazane na pogłębiający się kryzys jakości przestrzeni i powietrza – powinny doświadczać transformacji poprzez poszukiwanie rozwiązań przyjaznych środowiskowo, bezpiecznych i atrakcyjnych wizualnie. Aby obie te perspektywy łączyć potrzebny jest rozwój zintegrowanego systemu zrównoważonej mobilności, dającego się adaptować do zmiennych potrzeb mieszkańców i rozwoju technologicznego.
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym jest jednym z fundamentów działań na rzecz sprawiedliwej transformacji. Zapewnienie każdemu możliwości swobodnego przemieszczania się za pomocą zrównoważonych form mobilności jest niezbywalnym prawem. Działania w tym obszarze powinny się koncentrować na rozwijaniu i promowaniu dostępnych, przyjaznych środowisku rozwiązań, które skutecznie przeciwdziałają barierom transportowym. Nowa mobilność musi być demokratyczna, tj. dostępna dla wszystkich, aby skutecznie przeciwdziałać wykluczeniom oraz budować transport przyszłości.
Zintegrowany system zrównoważonej mobilności zawiera nie tylko pojazdy napędzane czystą energią, ale także tworzy siatkę punktów – HUB-ów integrujących system transportu z miastem – uwzględniając nie tylko funkcję przewozu ludzi i dóbr, ale także inne, jak np. kulturalną, rekreacyjną, edukacyjną itp. Określenie parametrów dla poszczególnych punktów tego systemu to niełatwe zadanie, które musi przebiegać na drodze wielowątkowych dyskusji, do czego doskonałą okazją jest uczestnictwo w Kongresie Nowej Mobilności, którego organizatorem jest PSNM (Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności).
Tegoroczna edycja Konkursu „HUB it! – HUBnij to!” jest pierwszą inicjatywą otwierającą współpracę branży zrównoważonego transportu ze środowiskiem akademickim związanym z projektowaniem architektury, urbanistyki i wzornictwa przemysłowego. Konkurs skierowany jest do Studentów i Studentek wydziałów artystyczno-inżynierskich, zainteresowanych problematyką nowej mobilności dla współczesnych zrównoważonych miast.

Zadanie projektowe
Celem zadania jest próba uporządkowania i zintegrowania alternatywnych form mobilności w skali mikro, gdzie ze względu na zindywidualizowane trasy, występują nieefektywności ekonomiczne i chaos przestrzenny. Możliwe jest włączanie do mikro-terminalu dodatkowych, niewielkich funkcji służących integracji środowiskowej. Mikro-terminal powinien być częścią systemu zdefiniowanego dla wybranej strefy miasta – dzielnicy, osiedla lub np. kampusu akademickiego.
Obiekt powinien być żywą ekspozycją troski o środowisko, dostosowaną do skali i potrzeb miasta. Może samodzielnie generować część energii, być jej magazynem, racjonalnie gospodarować wodą opadową, mediami miejskimi, światłem itp.
W przypadku zastosowania autorskich koncepcji środków transportowych, projekt powinien uwzględniać ich potrzeby, ukazywać specyfikę działania pojazdów oraz konieczne do zastosowania korytarze transportowe.
Elementy oceniane w projekcie
Jury będzie oceniać kreatywność rozwiązań w kontekście ich aplikowalności w istniejącym, proponowanym systemie miejskim. Wskazanie lokalizacji wraz z analizą kontekstu będzie istotnym elementem oceny.
Dodatkowo, należy zwrócić szczególną uwagę na:
- integrację różnych form mobilności,
- jakość rozwiązań funkcjonalnych i estetycznych,
- adaptatywność rozwiązań przestrzennych do zmieniających się potrzeb użytkowników oraz systemów mikromobilności (np. rozwiązania typu DfD),
- uwzględnienie potrzeb różnych użytkowników, w tym osób ze specjalnymi potrzebami,
- wkomponowanie zieleni i funkcji wspólnych,
- potencjał wdrożenia w polskich warunkach.
Wymagany zakres
1 | 1 plansza 70x100cm w układzie pionowym zawierająca:
- ideogram sieci transportowej,
- syntetyczne przedstawienie projektu obiektu terminala i jego bezpośredniego otoczenia,
- schematy wyjaśniające zakres wykorzystanych środków elektromobilności i uwarunkowania ich ruchu.
Przy komponowaniu planszy należy uwzględnić marginesy 2,5 cm oraz umieścić tytuł projektu w lewym górnym rogu, a także kod QR w prawym dolnym rogu wraz z kodem utajniającym. QR kod nie powinien być większy niż 5,0 x5,0 cm. Musi on zawierać link do filmu.
Plansze na sztywnym podkładzie (pianka lub tektura) należy przesłać na adres wskazany przez Organizatora konkursu wraz z kopertą opatrzoną kodem utajniającym. Kod powinien składać się z ciągu liter i/lub cyfr, maks. 8 znaków – niedopuszczane są znaki wizualne. W zamkniętej kopercie powinien znajdować się powtórzony kod wraz z imionami i nazwiskami Autorów, a także pendrive z filmem/animacją oraz wersją cyfrową planszy pomniejszoną do rozmiaru A3 w rozszerzeniu tiff. lub jpg. w rozdzielczości 300 ppi, a także oświadczenie stanowiące załącznik nr 1 do regulaminu konkursu, podpisane przez wszystkich Autorów.
Adres Organizatora
Prace konkursowe prosimy przesyłać na adres:
Centrum Nowej Mobilności
ul. Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
Czas trwania maksymalnie 2 min, orientacja pozioma. Film powinien w dowolny sposób ilustrować główną ideę zmiany sposobu ruchu w obrębie terminala i jej konsekwencje architektoniczne. Link w formie kodu QR należy umieścić w prawym dolnym rogu planszy według instrukcji podanych powyżej.
Warunki uczestnictwa
Uczestnikami konkursu mogą być Studenci i Studentki wydziałów architektury, a także wydziałów artystycznych – zajmujący się projektowaniem produktów przeznaczonych do masowej produkcji – łączących aspekty estetyczne, funkcjonalne i technologiczne. W każdym zespole musi być obecny przynajmniej jeden Student/Studentka kierunku Architektura.
Zespół biorący udział w konkursie może składać się maksymalnie z 3 osób.
Warunkiem uczestniczenia w konkursie jest zarejestrowanie się na stronie konkursu:
oraz nadesłanie pracy konkursowej w wymaganym terminie i zakresie opisanym przez Organizatora.
Prace konkursowe można składać od 1 lipca 2025 r. do 14 sierpnia 2025 r. do godz. 17:00. osobiście w siedzibie Organizatora Konkursu w godz. 9:00–17:00 lub drogą wysyłkową, po uprzednim zarejestrowaniu się na stronie KNM » Zarejestruj się
Nagrody
Organizator przewiduje nagrody:
- I miejsce – 7 000 PLN oraz spotkanie z Carlo Rattim podczas Kongresu Nowej Mobilności
- II miejsce – 3 000 PLN
- III miejsce – 1 000 PLN
- Dwa wyróżnienia dodatkowe
- Tytuł najlepszego projektu przyznany przez publiczność KNM
Zwycięskie projekty zostaną również zaprezentowane podczas Kongresu Nowej Mobilności w Katowicach.
Kapituła konkursu
W skład kapituły konkursu wchodzą:
- eksperci z dziedzin architektury, mobilności miejskiej i urbanistyki,
- przedstawiciele środowisk akademickich i instytucji publicznych,
- reprezentanci organizatora i partnerów branżowych.
Skład kapituły konkursu będzie ogłaszany na bieżąco!

Jan Słyk
Doświadczenie
Profesor nadzwyczajny doktor habilitowany inżynier architekt, prorektor ds. Studiów Politechniki Warszawskiej. Kierownik i współautor programu międzynarodowych warsztatów eksperymentalnych we Florencji (2005) i w Trondheim (2006).
Ważniejsze opracowania projektowe i realizacje (autor lub współautor): budynek mieszkalny przy ul. Radiowej 1997-1999 (realizacja), budynki mieszkalne przy ul. Bolesławickiej 1997-1999 (realizacja), plombowe budynki: biurowy i mieszkalny przy ul. Wiktorskiej 1997-2001 (realizacja), plombowy budynek mieszkalny z usługami przy ul. św. Wincentego 1997-2000 (realizacja), zespół zabudowy mieszkaniowo usługowej, ul. Kondratowicza, Rembielińska i Poborzańska 1998 (realizacja), zespół zabudowy mieszkaniowej przy ul. Relaksowej 2001 (realizacja), zespół zabudowy mieszkaniowej z usługami przy ul. Piłsudskiego w Legionowie 2001 (realizacja); biurowiec i centrum spedycyjne firmy Podlasie S.A. 2003 (realizacja); zespół zabudowy mieszkaniowej przy ul Sarmackiej 13, 2004 (realizacja); zespół zabudowy mieszkaniowej z usługami przy ul. Sowińskiego w Legionowie 2004; zespół zabudowy mieszkaniowej przy ul Sarmackiej 15, 2005; zespół szkół przy ul. Gładkiej 2005; zespół zabudowy mieszkaniowej przy ul. Sobieskiego 2007.
Obszary specjalizacji
- Architektura
- Digital design
Osiągnięcia
Laureat licznych branżowych i akademickich nagród, w tym „Złotej Kredy” w kategorii najlepszy wykładowca, a także Nagrody Ministra Budownictwa III stopnia za realizację zespołu zabudowy mieszkaniowej na Wilanowie (w zespole, 2007).

Piotr Kuczia
Doświadczenie
Architekt działający na arenie międzynarodowej, ekspert w dziedzinie architektury solarnej i energoaktywnej. Jego projekty zostały obszernie opublikowane w ponad 70 książkach i setkach czasopism na pięciu kontynentach, a także prezentowane na wystawach w wielu krajach Europy i Azji. Jest autorem wydanej w Niemczech książki „Educating Buildings” i licznych publikacji na temat architektury. Wykładał w Polsce, Niemczech, USA i Japonii. Jest inicjatorem i kuratorem prestiżowego konkursu “Design Educates Awards”, a także członkiem jury w licznych konkursach.
Obszary specjalizacji
- Architektura solarna
- Architektura energoaktywna
Osiągnięcia
Laureat ponad 60 międzynarodowych nagród, w tym czołowych wyróżnień w takich konkursach jak German Design Award, A’Design Award, Iconic Awards, Architecture MasterPrize, New York Design Awards czy International Architecture Awards.

Filip Springer
Doświadczenie
Pisarz i fotograf. Absolwent archeologii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz stypendysta VII Agency Masterclass w Mediolanie. Autor książek poświęconych przestrzeni i architekturze. Stypendysta Narodowego Centrum Kultury i Fundacji „Herodot” im. Ryszarda Kapuścińskiego. Jego książki tłumaczone są na angielski, niemiecki, rosyjski i węgierski. Współtwórca Szkoły Ekopoetyki (wraz z prof. Julią Fiedorczuk), pomysłodawca i współtwórca literackiego Festiwalu po Drodze. Kurator projektu fotograficznego Migawki. Fotograficzne Archiwum Rewitalizacji.
Obszary specjalizacji
– Przestrzeń i architektura miejska
– Fotografia
– Reportaż
Osiągnięcia
Za debiutancką „Miedziankę. Historię znikania” (2011) nominowany do Literackiej Nagrody Nike, Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego, Nagrody Literackiej Gdynia i Środkowoeuropejskiej Nagrody Literackiej Angelus.

Paweł Jaworski
Doświadczenie
Zajmuje się polityką adaptacyjną kraju, klimatycznym i środowiskowym wymiarem polityki miejskiej oraz rozwojem zielonych technologii. Urbanista z wieloletnim doświadczeniem w zakresie planowania przestrzennego i projektowania zmian w przestrzeni publicznej, nagrodzony w konkursach Komisji Europejskiej i Towarzystwa Urbanistów Polskich.
Obszary specjalizacji
– Planowanie przestrzenne
– Polityka miejska
– Zielone technologie

Agata Wiśniewska-Mazur
Doświadczenie
Zastępczyni Dyrektora ds. Rozwoju w Polskim Stowarzyszeniu Nowej Mobilności – PSNM (dawniej PSPA). Odpowiada za realizację kluczowych projektów w ramach PSNM, w tym m.in. pełni funkcję kierowniczki studiów podyplomowych „Nowa Mobilność” współorganizowanych wraz z Politechniką Warszawską. Koordynuje działania organizacji w obszarze współpracy z samorządami, mających na celu ograniczenie zanieczyszczeń powietrza pochodzących z transportu w miastach oraz rozwój nowej mobilności opartej na zrównoważonym transporcie. Wspiera wprowadzanie stref czystego transportu oraz powstawanie przyjaznych przestrzeni miejskich dla pieszych i rowerzystów. Jest absolwentką Nauk Politycznych na Uniwersytecie Warszawskim oraz studiów podyplomowych „Funkcjonowanie Rynku Energii” w Szkole Głównej Handlowej (SGH).
Obszary specjalizacji
- Nowa mobilność
- Strefy czystego transportu
- Kształtowanie przyjaznych przestrzeni miejskich
Regulamin konkursu
Zapoznaj się z pełną treścią regulaminu konkursu „HUB it! – HUBnij to!”
Masz pytania?
Skontaktuj się z nami:
