Poland Drives e-Mobility
Państwa regionu CEE mają szansę stać się pionierskim rynkiem eHDV, miejscem licznych inwestycji w prywatną i publiczną infrastrukturę ładowania oraz siłą napędową europejskiej konkurencyjności na światowym rynku baterii Li-Ion.
Tegoroczna edycja KNM potwierdza międzynarodowy charakter wydarzenia i jego rosnącą pozycję, jako wiodącego forum interesariuszy wschodzących rynków e-mobility o dużym potencjale rozwoju.
Nasze Expo to brama do regionu, łącząca podmioty w łańcuchu wartości. Miejsce prezentacji rozwiązań zarówno dla dostawców, jak i odbiorców zeroemisyjnych technologii. Tworzone z myślą o gospodarce, społeczeństwie i klimacie.
Podczas KNM 2023, w gronie czołowych interesariuszy europejskiego rynku e-mobility, porozmawiamy o tym, jak ten potencjał wykorzystać.
Zapraszam wszystkich do aktywnego udziału w kongresie.
Dyrektor Operacyjny PSPA
Partner w F5A

Polski sektor elektromobilności jest obecnie na początkowym etapie rozwoju. Ze względu na wielkość polskiego rynku motoryzacyjnego i znaczny potencjał jego elektryfikacji jest to szansa dla zagranicznych firm z sektora e-mobility realizujących inwestycje w Polsce. Już w 2025 r. udział BEV w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce może sięgnąć blisko 15%, czyli więcej niż średnia unijna w roku 2022.
Elektryfikacja sektora pojazdów ciężarowych
Po drogach UE jeździ ponad 6,2 mln średnich i ciężkich pojazdów użytkowych, co stanowi wzrost o 1,7% względem 2019 r. Flota ciężarówek w Polsce liczy 1,2 mln i jest najliczniejszą w Unii.
Rozbudowa ogólnodostępnej sieci stacji ładowania
Na koniec 2021 r. w Polsce funkcjonowały tylko 1932 publiczne stacje ładowania (3784 punkty). Biorąc pod uwagę bardzo dynamiczny rozwój floty EV oraz wielkość rynku motoryzacyjnego, polska sieć infrastruktury ładowania ma duży potencjał rozwoju.
1/ Wzrost liczby stacji ładowania w Polsce w 2021 r.
- Część pakietu „Fit for 55” przedstawionego przez Komisję Europejską
- Zastąpi Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych
- Łączy rozwój floty EV z potrzebą zwiększenia mocy w sieci ogólnodostępnej infrastruktury ładowania
- AFIR wymusza konieczność zwiększenia mocy w polskiej sieci ogólnodostępnej infrastruktury ładowania
Rynek nieogólnodostępnych stacji ładowania
Ponad 80% kierowców samochodów elektrycznych w Polsce woli ładować swoje pojazdy w domu lub w pracy. Wraz z prognozowanym dynamicznym rozwojem floty EV (łącznie ponad 500 tys. zarejestrowanych BEV i PHEV do 2025 r.), rynek prywatnych stacji ładowania będzie rósł znacząco w najbliższych latach.
Projekty mobilności współdzielonej
W 2021 r. w Polsce zarejestrowano ponad 25 mln samochodów osobowych. Jeden współdzielony pojazd mógłby zastąpić od 7 do 11 samochodów prywatnych. Tymczasem po polskich drogach jeździ niespełna 1,5 tys. zelektryfikowanych samochodów dostępnych w systemach car-sharingowych. W nielicznych miastach dostępne są również usługi współdzielenia skuterów, rowerów i motorowerów elektrycznych, choć rynek mikromobilności rozwija się bardzo dynamicznie.
2/ Hulajnogi
3/ Bike-sharing
4/ Współdzielenie skuterów elektrycznych