Zeroemisyjny transport stanie się faktem już od 2035 r. w przypadku nowych pojazdów osobowych i dostawczych. Koncerny motoryzacyjne oraz konsumenci mają 13 lat na przystosowanie się do nadchodzących zmian.
Na początku czerwca 2022 r. Parlament Europejski (PE) przegłosował zakaz sprzedaży samochodów z napędem spalinowym. Decyzja zakłada, że od 2035 r. będzie można zakupić tylko nowe zeroemisyjne pojazdy osobowe i dostawcze. Stanowisko Parlamentu uwzględniło propozycję Komisji Europejskiej, by za 13 lat Kraje Wspólnoty osiągnęły ambitny cel neutralności emisyjnej w obszarze transportu drogowego. W praktyce oznacza to redukcję o 100% w porównaniu z 2021 r. emisji generowanych przez nowe samochody osobowe i dostawcze. Stanowisko Parlamentu utwierdziło producentów pojazdów, że od zeroemisyjności nie ma odwrotu. Oznacza to, składane od kilku lat deklaracje, dotyczące stopniowego odchodzenia od napędów spalinowych, muszą zostać utrzymane.
W praktyce każdy konsument w tym również odbiorcy instytucjonalni, zainteresowani nowymi pojazdami, będą mogli wybierać z zeroemisyjnej oferty producentów. Już teraz powiększana jest oferta tego typu samochodów. Koncerny motoryzacyjne obecne w Polsce oferują już 190 modeli aut elektrycznych. Pod względem liczb bezwzględnych oznacza to rekordowy wzrost. W 2017 r. polscy klienci mieli do wyboru 33 modeli BEV i PHEV, w 2018 r. 35, w 2019 r. 46, zaś w roku ubiegłym było ich 101 – wynika z katalogi pojazdów elektrycznych 2021/22.
Na koniec 2021 r. w Europie zarejestrowano 11,75 miliona nowych samochodów osobowych. 2,3 mln sztuk z nich stanowiły odmiany elektryczne. W Polsce w całym 2021 r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce wyniosła 446,6 tys. Klienci instytucjonalni w omawianym czasie zarejestrowali 331 tys. pojazdów, a indywidualni odpowiadali za 115,6 tys. sztuk. Jak wynika z licznika elektromobilności prowadzonego przez PSPA i PZPM, w kraju jeździ już ponad 22,5 tys. w pełni elektrycznych pojazdów. Zgodnie z „Polish EV Outlook”, cyklicznej analizy rynku realizowanej przez PSPA, już za trzy lata w naszym kraju ma być zarejestrowanych niemal 300 tysięcy samochodów elektrycznych, a w 2040 roku liczba ta osiągnie 3,25 miliona sztuk.