Battery Day – EBA Summit

06/02/2023

Konferencja producentów i ekspertów technologii bateryjnych dla przemysłu motoryzacyjnego.


Rośnie pozycja Polski w światowym i europejskim łańcuchu dostaw baterii do samochodów elektrycznych

  • Jak, innowatorzy i liderzy łańcucha dostaw akumulatorów litowo-jonowych do samochodów elektrycznych powinni kreować rozwój sektora bateryjnego, by sprostać rosnącym wymaganiom rynku zeroemisyjnych pojazdów nowej generacji?
  • Jakie działania podjąć, by Polska utrzymała wiodącą pozycję w globalnym łańcuchu dostaw akumulatorów dla producentów EV?

Wybrane zagadnienia

  • Recykling i drugie życie baterii
  • Critical Raw Materials Act
  • Czas na wdrożenie Europejskiego Rozporządzenia Bateryjnego
  • Magazyny Energii vs. rozwój rynku prosumentów
  • Paszport bateryjny – szansa na ograniczenie zależności surowcowej
  • Stały elektrolit: paliwo przyszłości?
  • Zielona energia dla nowych fabryk
  • Polska i CEE: kuźnia kadr sektora bateryjnego
  • Standardy bezpieczeństwa, nowe technologie i systemy zarządzania

Według Bloomberg NEF, do 2027 r. produkcja baterii litowo-jonowych wzrośnie globalnie aż ośmiokrotnie, osiągając poziom 8945 GWh. Jest to skutek rosnącej elektryfikacji floty na całym świecie. Wzrost znaczenia surowców ziem rzadkich oraz całego łańcucha baterii litowo-jonowych jest więc kwestią globalną, jednak w zakresie Unii Europejskiej, również wyjątkowo istotnym tematem dla Europy Środkowo-Wschodniej (CEE)

Państwa CEE, w tym przede wszystkim Polska, Węgry, Czechy oraz Słowacja wszystkie są wśród 30 największych dostawców w łańcuchu baterii do pojazdów elektrycznych – zgodnie z danymi BNEF. Polska wiedzie tutaj prym, będac największym producentem w Europie i na trzecim miejscu globalnie. Jednak cały kontynent dostarcza aż 14% światowego potencjału produkcyjnego. Łącznie, na rynkach CEE wyprodukowano 164 GWh mocy baterii litowo-jonowych. Według BNEF, państwa odpowiedzialne za 111 GWh tej mocy, czyli Polska i Węgry nie zmienią pozycji rankingowej aż do 2027 ru. Co ważne jednak, kraje wyszechradzkie są też w pierwszej 30-stce światowej pod kątem pieciu kluczowych grup parametrów łańczucha bateryjnego: dostępność i zapas kluczowych surowców, produkcja ogniw i komponentów bateryjnych, lokalny popyt na pojazdy elektryczne i magazyny energii, infastruktura, innowacje oraz aspekty ESG.

Europa, w tym przede wszystkim właśnie region CEE muszą jednak zrobić wiele, aby utrzymać konkurencyjność wobec światowych potęg. Chiny pozostają niedoścignionym liderem globalnego rynku baterii litowo-jonowych. Jest to rynek odpowiedzialny za 77% światowego rynku, czyli 900 GWh i będzie to raczej udział rosnący w kolejnych latach. Ważne ośrodki gospoarcze w innych regionach widzą tę dominację ze strony Państwa Środka i szykują narządzia napędzajace ich własny potencjał rynkowy. Przykłady takich działań wynikają wprost ze strategicznych dokumentów, w tym amerykańskiego Inflation Reduction Act, japońskich planów zielonej transformacji, czy też indyjskiego Production Linked Incentive Scheme.

Unia Europejska musi zrobić więcej, niż Net-Zero Green Industry Act, czyli Green Deal Industrial Plan, ale przede wszystkim więcej muszą zrobić państwa regionu CEE. W tym regionie drzemie bowiem potencjał utworzenia na przyszłe dekady hubu przemysłowego dla innowacyjnego ekosystemu bateryjnego. Musi on być jednak oparty o mądrą strategię wsparcia ze strony administracji centralnych, silnych podstawach kompetencji i kadr, zasilenie energią z odnawialnych źródeł oraz świadomością wyzwań globalnych. Dyskusja na te tematy już trwa, ale w czasie Kongresu Nowej Mobilności 2023 właśnie w Łodzi nabierze największej dynamiki i znaczenia – tuż przed serią lokalnych i Europejskich głosowań wyborczych. Na KNM liderzy polskiego rynku oraz rynków całego CEE połączą siły, aby wskazać rekomendacje strategiczne, które wesprą utworzenie łącznej odpowiedzi Unii Europejskiej na globalne wyzwanie konkurencyjności.

Współorganizator Kongresu oraz druga największa organizacja w sektorze New Mobility w Europie – PSPA, jest operatorem uruchomionego przez EIT InnoEnergy EBA Academy w Polsce, a Komitet PSPA ds. Baterii litowo-jonowych podtrzymuje branżową dyskusję dotyczącą rozwoju branży w Polsce i regionie, wdrożenia Europejskiego Rozporządzenia Bateryjnego oraz innych najistotniejszych wyzwań sektora.

Zobacz również